Ezen az oldalon a BKV Zrt. Ikarus 415 autóbuszainak a műszerfalát fogom bemutatni. A képek a BPO-729 frsz-ú buszon készültek.




1: felező, bekapcsolt állapotban az első ajtónak csak az első szárnya nyílik, általában csak az első ajtó nyitó gombra van hatással, de némelyik buszon, főleg a 3. szériásak közül az össznyitóra és az engedélyezőre is hatással van.
2: első ajtó nyitás
3: összes ajtó nyitás, ha nincs gyújtás, vagy ki van kapcsolva az akkumulátor főkapcsoló, akkor csak ez a nyitó működik
4: retarder kiiktató kapcsoló, a képen látható állapot a bekapcsolt, a gomb a retarder működésekor világít
ebben a sorban Voith váltós kocsik esetén van egy ötödik gomb, amit hátramenet kapcsolásakor kell megnyomni

5: üres
6: ajtónyitás engedélyező, leszállásjelzés esetén világít (csak bekapcsolt gyújtás mellett működik)
7: indításjelző, nyitásengedélyezés esetén világít (csak bekapcsolt gyújtás mellett működik)
8: ajtózárás, nyitott ajtó esetén világít (csak akkor működik, ha szól a csengő)

A kép tetején látható még a DIR rádió, alul meg a fűtéscsap, ami ritkaságszámba megy, ha működik







1: index visszajelző
2: motortűz jelző
3: akkumulátor főkapcsoló (kikapcsolt állapotban csak az össznyitó, az elakadásjelző és a helyzetjelző működik)
4: izzítás
5: motor leállítás
6: fordulatszám mérő
7: váltóolaj hőmérő (csak ZF váltónál, Voith váltós kocsikon egy visszajelző van a motortűz jelző alatt, ami a váltóolaj túlmelegedését jelzi)







1: akkumulátor-feszültség mérő, 26-28V a normál üzemi töltöttség, 24V a névleges
2: üzemanyagszint mérő
3: légnyomás mérő, a felső mutató a sűrített levegős rendszer nyomását mutatja, aminek 7-9 bar a normál üzemi szintje, az alsó mutató (ami ezen a buszon épp nincs) az EP rögzítőfék működését jelzi, rögzített állapotban 3-6 bar közötti értéket mutat
4: távolsági fényszóró visszajelző
5: sebességmérő, km-számáló (átszereléskor az aktuális állást a munkalapon fel kell tüntetni), óra

6: akkumulátor töltöttség alacsony visszajelző
7: veszting fék behúzva visszjelző
8: hűtőfolyadék túlmelegedés, alacsony levegőnyomás a rendszerben visszajelző
9: levegőszűrő eltömődve visszajelző
10: olajnyomás alacsony visszajelző

11: motor indítás (csak bekapcsolt gyújtásnál, üresbe kapcsolt váltóval)
12: hűtővíz hőmérő
13: olajnyomás mérő

A kormány alatt található az indítókulcs helye. Négy állása van: gyújtás ki, gyújtás be világítás nélkül, helyzetjelző, tompított fény.







Előre-hátra: jobbra-balra index
Lefelé: távolsági fényszóró
Felfelé: fénykürt
A háromállású kapcsolóval lehet az ablaktörlőt szabályozni. Középen kikapcsolva, balra nagy sebesség, jobbra kis sebesség. Szakaszos üzem nincs.
A kar burkolatának hátrahúzásával az ablakmosó berendezés hozható működésbe (sajnos vizet luxus tölteni bele)
A kar végén levő nyomógombbal a kürt működtethető.







1: vészleállító, leállítja a motort, kikapcsolja az akkumulátort, és bekapcsolja az elakadásjelzőket (némelyik buszon áthelyezték a jobb oldali műszerfalra egy műanyag burkolatos piros nyomógomb formájában)
2: üres
3: alacsony hűtőfolyadék-szint visszajelző (a legtöbb buszon itt található a lábfűtés kapcsolója)
4: elakadásjelző

5: utastér ventilátor, szívás és fújás fokozatok (csak 1. széria, többin üres)
6: lábfűtés ventilátor, 2 fokozatú (amin a felső sorban van, azon üres)
7: tetőventilátor, szívás és fújás fokozatok
8: EP rögzítőfék szükségoldás (a legtöbb buszon ez a kapcsoló rugós, és a 18. helyen van egy nem rugós kapcsoló azonos funkcióval)

9: fülkevilágítás
10: utastérvilágítás középen
11: utastérvilágítás elöl-hátul
12: parkolófény (csak első helyzetjelzőt működteti)

13: homlokventilátor csak lábra (felfelé áll a kapcsoló) / lábra és szélvédőre (lefelé áll a kapcsoló)
14: homlokventilátor friss levegő (felfelé áll a kapcsoló) / belső keringtetés (lefelé áll a kapcsoló)
15: homlokventilátor, 2 fokozatú
16: tükörfűtés

17: üres, az első ködlámpa kapcsolója szokott itt lenni
18: EP rögzítőfék (legtöbb buszon ez a nem rugós szükségoldó)
19: nincs funkciója (ez lett volna a parkfék, bár ez általában üres, illetve a FOK-GYEM-es buszokon itt van a FOK-GYEM áramtalanító kapcsolója, illetve a lábfűtés kapcsolója itt is elő szokott fordulni)
20: üres (általában itt a parkfék kapcsolója)







A mikrofontól jobbra található a veszting rögzítőfék (oldásához levegőre van szükség, annak hiányában nem oldható)
A mikrofontól balra található a hűtővíz keringtető szivattyú kapcsolója (ennek bekapcsolásakor erősebb a fűtés, a képen a kikapcsolt állapot látható)
Itt található még az utasszámláló berendezés mintavételi nyomógombja is azokon a buszokon, amelyeken van ilyen berendezés







A képen az erősítő, és annak főkapcsolója látható, valamint egy csatlakozó, ami nincs bekötve. Működő bemeneti csatlakozó az erősítő alján van, amihez kívülről, a biztosítékszekrény felől lehet hozzáférni.

A tűzoltókészülék is itt foglal helyet.







A lábfűtés (közkedveltebb nevén seggfűtés) látható a képen, illetve az ülés hátulja.


Az ülésen a következő dolgok állíthatók:

Előre-hátra húzás: az ülés elejénél alul (mint a kocsiknál), vagy bal kéznél középen van egy gomb, amit le kell nyomni. Utóbbi esetben hátrafelé megy magától, előrefelé rugóerő ellenében kell húzni az ülést.

Háttámla dőlésszöge: bal kéznél hátul az ülőlap és a háttámla találkozásánál egy tekerő.

Magasság: jobb kéznél elől egy szeleppel állítható. A magasságállítás pneumatikus, így csak üzemi légnyomás megléte esetén állítható megfelelően.

Ülés előrebuktatása a légrugóhoz való hozzáféréshez: A jobb hátul levő kart lenyomjuk, majd az ülést előrebuktatjuk. Visszaállításhoz alapállapotba állítjuk a kart, majd visszapattintjuk a helyére az ülést.








A páramentesítő berendezés kívülről és belülről. A beltéri kép alján látható az átfolyásmérő (elfogyasztott üzemanyagot méri, átszereléskor rá kell vezetni a munkalapra az aktuális állást)







A képen látható a tetőventilátor (elszívó és befújó üzemmódban is működtethető), a fülkevilágítás és egy tartórekesz, ami praktikusan épp akkora, hogy a nem használt táblák kényelmesen beleférnek, de most már az elsősegélycsomagot tárolják benne, és le van plombálva.







A fűtéscsapok. Ha csak az első csap van nyitva, akkor mindenhol fűt erősen, ha csak a hátsó, akkor csak a fülkében fűt, ha mindkettő, akkor mindenhol fűt gyengén. A motortér mögött a hátsó ülések alatti padlólap alatt is van egy fűtéscsap a fűtőkör bemeneti végén.







Az ablakmosó tartálya, ami szokás szerint üres. Egyes buszokon itt található a külső ajtóvezérlés, ezen a lökhárító mögött van elrejtve. A külső ajtóvezérlés három nyomógombból áll, a két szélső a nyitás és zárás. A zárás busztól függően csak első ajtó első szárny, csak első ajtó mindkét szárny, vagy összes ajtó zárás. A nyitás busztól függően vagy első ajtó első szárny, vagy első ajtó mindkét szárny, vagy a felezőkapcsoló állása szerint- A középső gomb bekapcsolja az akkumulátort, amíg be van nyomva, erre akkor van szükség, ha az akku főkapcsoló ki van kapcsolva, mivel az a fülkében található.


VISSZA / BACK                VISSZA A FŐOLDALRA / BACK TO MAIN PAGE