Ezen az oldalon a BKV Zrt. Ikarus 260 autóbuszainak a műszerfalát fogom bemutatni. A képek a BPO-369 frsz-ú buszon készültek.




1: levegőszűrő eltömődve visszajelző
2: EP fék szükségoldás (némelyik buszon veszting fék behúzva visszajelző)
3: ablakmosó berendezés nyomógomb
4: indításjelző nyomógomb, gyújtás nélkül csak addig szól, amíg be van nyomva
5: összes ajtó zárás
6: első ajtó nyitás, világít, ha az első ajtónál jeleztek
7: első ajtó zárás, csak akkor működik, ha szól az indításjelző, világít, ha az első ajtó nyitva van

8: retarder kapcsoló
9: hátramenet kapcsoló, meg kell nyomni, hogy a hátramenetet bevegye a váltó
10: retarder működés visszajelző (némelyik buszon itt található az összesnyitó)

11: második ajtó nyitás, világít, ha a második ajtónál jeleztek
12: második ajtó zárás, csak akkor működik, ha szól az indításjelző, világít, ha a második ajtó nyitva van
13: harmadik ajtó nyitás, világít, ha a harmadik ajtónál jeleztek
14: harmadik ajtó zárás, csak akkor működik, ha szól az indításjelző, világít, ha a harmadik ajtó nyitva van

15: H szelep fűtés
16: EP rögzítőfék, felfelé folyamatos rögzítés, középen csak nyitott ajtó esetén rögzít, lefelé mindig oldva, ajtófékkel nem rendelkező kocsin a kapcsoló kétállású
17: összes ajtó nyitás
18: nincs funkciója (némelyik buszon itt található az összeszáró)

A kép tetején látható a DIR rádió, és a régi típusú átfolyásmérő (átszereléskor az aktuális állást be kell írni a munkalapra)







1: akkumulátor főkapcsoló
2: motor leállítás
3: izzítás visszajelző
4: vészleállító, leállítja a motort, kikapcsolja az akkumulátort, és bekapcsolja az elakadásjelzőket

5: sebességmérő, km-számláló (átszereléskor az aktuális állást a munkalapon fel kell tüntetni)
6: légnyomás mérő, a felső mutató a sűrített levegős rendszer nyomását mutatja, aminek 7-9 bar a normál üzemi szintje, az alsó mutató az EP rögzítőfék működését jelzi, rögzített állapotban 3-6 bar közötti értéket mutat
7: légnyomás mérő, a felső mutató a sűrített levegős rendszer nyomását mutatja, aminek 7-9 bar a normál üzemi szintje, az alsó mutató az EP rögzítőfék működését jelzi, rögzített állapotban 3-6 bar közötti értéket mutat

8: üzemanyagszint mérő
9: olajnyomás mérő
10: akkumulátor-töltöttség mérő, 24V a névleges, 26-28V az ideális töltöttség
11: hűtőfolyadék hőmérő

12: nincs akkumulátor töltés visszajelző
13: index viszajelző
14: alacsony üzemanyagszint visszajelző
15: távolsági fényszóró visszajelző

16: fék működés visszajelző







Előre-hátra: jobbra-balra index
Lefelé: távolsági fényszóró
Felfelé: fénykürt
A kart benyomva: kürt







1: bal oldali ablaktörlő, 1 fokozatú
2: jobb oldali ablaktörlő, 1 fokozatú
3: némelyik buszon itt a tetőventilátor kapcsolója
4: ha van első ködlámpa a buszon, annak ez a kapcsolója

5: fülkefűtés ventilátor, 2 fokozatú
6: utastérfűtés ventilátor, 2 fokozatú
7: fülke tetőszellőző, 1 fokozat, csak fújás
8: nincs funkciója

9: fülkevilágítás
10: utastérvilágítás 1-3
11: utastérvilágítás 2-4
12: nincs funkciója (az utastérvilágítás harmadik szakasza lenne rákötve)

13: némelyik buszon itt a tetőventilátor kapcsolója
14: nincs funkciója

15: fordulatszámmérő
16: elakadásjelző
17: motor indítása (csak bekapcsolt gyújtásnál, üresben lévő váltóval)
18: indítókulcs, teljesen benyomva ráadja a gyújtást, a kulcs forgatásával a külső világítás szabályozható kikapcsolt, helyzetjelző, és tompított fényszóró állásban







A mikrofon mellett az erősítő, és annak főkapcsolója látható, valamint egy csatlakozó, ami nincs bekötve. Működő bemeneti csatlakozó az erősítő alján van, amihez a fedlap kicsavarozásával lehet hozzáférni.
A kép bal alsó sarkában a veszting rögzítőfék látható. Oldásához levegőre van szükség, ha nincs elég nyomás nem oldható.







A képen a tűzoltókészülék látható, illetve az ülésállító karok.


Az ülésen a következő dolgok állíthatók:

Előre-hátra húzás: az ülés elejénél alul (mint a kocsiknál), vagy bal kéznél középen van egy gomb, amit le kell nyomni. Utóbbi esetben hátrafelé megy magától, előrefelé rugóerő ellenében kell húzni az ülést.

Háttámla dőlésszöge: jobb kéznél hátul az ülőlap és a háttámla találkozásánál a képen is látható tekerő.

Magasság: jobb kéznél elől egy szeleppel állítható. A magasságállítás pneumatikus, így csak üzemi légnyomás megléte esetén állítható megfelelően.

Ülés előrebuktatása a légrugóhoz való hozzáféréshez: A jobb hátul levő kart lenyomjuk, majd az ülést előrebuktatjuk. Visszaállításhoz alapállapotba állítjuk a kart, majd visszapattintjuk a helyére az ülést.







A képen a fülkevilágítás és a tetőventilátor látható, illetve egy doboz, aminek nem ismerem a funkcióját.







A fűtéscsap. Egy van belőle, minden fűtőberendezést szabályoz. Az utastérben található az 1-2 ajtók közötti padlólap alatt.








A külső ajtóvezérlés. Három nyomógombból áll, a két szélső a nyitás és zárás. Mindkét gomb csak az első ajtóra van hatással. A középső gomb bekapcsolja az akkumulátort, amíg be van nyomva, erre akkor van szükség, ha az akku főkapcsoló ki van kapcsolva, mivel az a fülkében található.


VISSZA / BACK                VISSZA A FŐOLDALRA / BACK TO MAIN PAGE